یکی از اصلی ترین شرکت های حقوقی و حقیقی را می توان شرکت تعاونی معرفی کرد، ثبت شرکت تعاونی بین اشخاص حقیقی برای امور تولید و توزیع انجام می شود.
هدف این ثبت معمولا بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای شرکت است و وسیله رسیدن به این هدف همکاری مساعی با رعایت قوانین آنها می باشد.
قابل ذکر است که تمامی این متن بر اساس قوانین تجارت برای شما بیان شده است. ( مستفاد از ماده 8 ق.ت)

ثبت شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی در قانون تجارت جز شرکت های تجاری قرار دارند و مطالعات بسیار زیادی بر روی آنها انجام شده است، ثبت شرکت تعاونی با توجه به حکم های برخاسته و نیات اعضاء شرکت انجام می شود و در واقع روشن سازی اقدامات اعضای شرکت برای همکاری و ورود به جامعه می باشد.

ثبت شرکت تعاونی

حدود 90% شرکت های تعاونی هدف خود را برای ادامه همکاری بر اساس رفع احتیاجات عمومی قرار می دهند تا بتوانند با پیشرفت و ارتقا سطح کاری خود، هر روز نسبت به دیروز وضعیت مادی و معیشتی بهتری را برای اعضای جامعه ایجاد کنند، در این قسمت تمامی هدف های قانونی ثبت برای شرکت تعاونی برای شما ذکر شده است.

همچنین بخوانید :
ثبت شرکت در تهران

اهداف ثبت شرکت تعاونی

این اهداف بر اساس قانون تجارت ماده 1 بیان شده است و به شرح زیر می باشد:

  1. ایجاد و تامین شرایط و امکانات کار برای همه اعضا به منظور رسیدن به اشتغال کامل
  2. پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص جهت تحقق عدالت اجتماعی
  3. قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر به کارند ولی وسیله مورد نیاز خود را ندارند.
  4. پیشگیری از انحصار، احتکار،تورم،اضرار به غیر
  5. جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت
  6. توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم
  7. قرار گرفتن مدیریت

ثبت شرکت تعاونی چگونه انجام می شود

اولین مرحله : دریافت موافقت نامه :

قانون تجارت ماده 193 بیان می کند که شرکت تعاونی اعم از تولید یا مصرف ممکن است مطابق اصول شرکت سهامی یا بر طبق مقررات مخصوصی که با تراضی شرکاء ترتیب داده شده باشد تشکیل شود، این قانون بیان کننده اساسنامه اصلی شرکت تعاونی است که بیان می کند برای ثبت شرکت تعاونی باید از طرف وزارت خانه مزبور شرکاء یک موافقت نامه تشکیل دریافت کنند، در غیر این صورت شرکاء نمی توانند شرکت تعاونی مورد نظر خود را ثبت کنند.

این موافقت نامه از طرف شرکت تعاونی باید به ثبت داده شود تا ثبت بتواند برای تشکیل شرکت تعاونی یک مجوز صادر کند،  در ادامه برای ثبت شرکت مورد نظر باید مسئولیت های هر فرد به صورت جدا مشخص شود.

دومین مرحله : مسئولیت اعضای شرکت تعاونی :

همانطور که میدانید ، هر شرکت تعاونی مانند شرکت های تجاری موجود دارای شخصیت های حقوقی و حقیقی مختلفی می باشد، به همین دلیل برای ثبت شرکت تعاونی باید مسئولیت اعضای شرکت تعاونی به صورت واضح مشخص شود ، این مرحله از ثبت را می توان بر اساس ماده 23 قانون تجارت بیان کرد:

( مسئولیت مالی اعضاء در شرکت تعاونی ، محدود به میزان سهم آنها است ، مگر در قرار ثبت شرکت ترتیب دیگر شرط شده باشد. )

سومین مرحله : تعیین میزان سرمایه گذاری:

برای تشکیل یک شرکت تعاونی تعدادی از افراد سرمایه های خود را کنار یکدیگر جمع می کنند اما طبق ماده 23 قانون تجارت همانطور که بیان شد، هر فرد که سرمایه بیشتری داشته باشد از پست بالاتری نیز در شرکت برخوردار است و سهم بیشتری در شرکت دارد، به همین دلیل در مرحله سوم به صورت دقیق باید شرکت بین اعضا طبق میزان سرمایه تقسیم شود.

نوع و مبلغ هر سهم را می توان بر اساس اساسنامه ثبت شرکت تعاونی مشخص کرد، که بیان کننده دو روش می باشد:

1 ــ روش اول :

شرکت تعاونی در این روش باید تمامی سرمایه مورد نیاز خود را اعضای شرکت تامین کند.

2 ــ روش دوم :

در این روش شرکت تعاونی حدود 51 % سهام و سرمایه خود را از اعضای شرکت تامین می کند و 49% باقی مونده را برای سرمایه گذاری از نهاد های مختلف دولتی و عمومی دریافت می کند.

این دو روش بیان کننده نوع شرکت تعاونی می باشد، روش اول تشکیل دهنده شرکت تعاونی خاص می باشد و روش دوم تشکیل دهنده شرکت تعاونی عام می باشد که می توان حداقل سرمایه مورد نیاز آن را یکصد میلیون ریال دانست و حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت تعاونی خاص را می توان ده میلیون ریال دانست.

ثبت شرکت در تهران

یک شرکت تعاونی چند عضو می تواند داشته باشد؟

اعضای یک شرکت تعاونی برای ثبت شرکت دارای محدودیت نیستند، در صورتی که شرکت تعاونی از اعضای کم تشکیل شده باشد تعاونی کوچک نام می گیرد و دارای سرمایه کمتری نیز می باشد اما اگر شرکت تعاونی با بیشتر از 500 عضو تشکیل شود تعاونی بزرگ نام می گیرد از سرمایه بالایی نیز تشکیل شده است.

ارکان های ثبت شرکت :

شما برای ثبت شرکت تعاونی مورد نظر خود باید با سه رکن اساسی آن یعنی مجمع، هیات مدیره و بازرس آشنا باشید.

1 ــ مجمع عمومی شرکت تعاونی :

همانطور که بیان شد یک شرکت تعاونی می تواند حتی از 500 نفر تشکیل شده باشد، مسلما تمامی این 500 نفر نمی توانند جز هیات مدیره قرار بگیرند و برای آینده شرکت برنامه ریزی کنند زیرا هرج مرج به وجود می آید، به همین دلیل یک رکن در شرکت تعاونی با نام مجمع قرار دارند که از اعضای شرکت و نماینده های آنها تشکیل می شود.

این مجمع هیات مدیره و بازرس ها را انتخاب می کنند تا به کارهای اداری مانند رسیدگی به ترازنامه، حساب سود ها، تصویب بودجه سالانه، تعیین سیاست های کاری و… کنند، در واقع این افراد مانند رای دهندگان شرکت برای افراد برتر معرفی می شوند .

2 ـــ هیات مدیره شرکت تعاونی :

یکی از اساسی ترین نیاز های ثبت شرکت تعاونی را میتوان هیات مدیره شرکت دانست، هیات مدیره هر شرکت تشکیل شده از 3 تا 7 نفر می باشد که از بین مجمع شرکت انتخاب شده و تصمیمات مجمع عمومی را همراه با تهیه گزارش های مالی انجام می دهند .

3 ــ بازرس :

بازرس یکی از اصلی ترین رکن های ثبت شرکت تعاونی می باشد که توسط مجمع انتخاب می شود و مسئولیت نظارت کامل بر هیات مدیره را دارد تا آنها تصمیمات اشتباهی برای شرکت نگیرند و تمامی کارهای آنها بر اساس اساسنامه و قوانین تجاری باشد.

مشاوره تاسیس شرکت تعاونی

شما میتوانید جهت مشاوره ثبت شرکت و همچنین در زمینه های ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888849 تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت ونک

برای دیدن آموزش های ثبتی بیشتر میتوانید به سایت سامانه ثبت شرکت مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *