با توجه به اینکه افرادی قصد دارند کسب و کاری را راه اندازی نمایند، نیاز است که در همان ابتدا برای امور مالیاتی اقداماتی را انجام دهند، از مهم ترین اقدامات اولیه ایجاد پرونده مالیاتی می باشد که اخذ کد اقتصادی از مهم ترین کارها برای آن است.
در ادامه با ما باشید تا راهنمایی های لازم را خدمتتان ارائه نماییم.

اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی چه ضرورتی دارد؟

گام اول نیاز است که بدانید کد اقتصادی چیست و اخذ کد اقتصادی نیاز به چه مراحلی دارد. زمانی که شما اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نمودید و تمامی اقدامات لازم را برای انجام تشکیل پرونده مالیاتی انجام دادید، آنگاه باید به اخذ کد اقتصادی بپردازید. این کد در اختیار متقاضیان و موسسان شرکت راه اندازی قرار می گیرد و به هر نوع تجارتی تعلق پیدا می کند‌‌.

در فرایند ثبت شرکت، اخذ کد اقتصادی به علاوه دریافت کارت بازرگانی یا دریافت راهنمای ثبت شرکت ضرورت خود را دارد و ضروری است که متقاضیان ثبت شرکت به دریافت شناسه یا کد اقتصادی بپردازند ‌و از جمله مقرراتی است که در واحد های وزارت اقتصادی و یا واحدهای دارایی وجود دارد.

مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی چیست؟

مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی در چند مورد خلاصه می شود. فتوکپی پروانه کسب یا کپی کامل صفحات شناسنامه و درخواست کتبی افراد متقاضی و فیش پرداختی شعب بانک ملی و عکس دو در سه متقاضیان و موسسان ثبت شرکت ۳ عدد، از جمله ضروری ترین مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی می باشد.

روش و مراحل اخذ کد اقتصادی در ایران

مراحل دریافت کد اقتصادی شرکت تازه تاسیس

برای ثبت تمامی شرکت هایی که در عرصه تولید و توزیع و مونتاژ کالا و یا در حوزه کارهای خدماتی فعالیت می کنند، نیاز به دریافت کد اقتصادی می باشد. تمامی افراد حقیقی که در زمینه کارهای خدماتی به ثبت شرکت خواهند پرداخت، نیاز است که از مراجع مربوطه برای مکانی که برای انجام فعالیت تجاری راه اندازی می شود جواز کسب دریافت نمایند.

همینطور لازم است بدانید برای دریافت کد اقتصادی نیاز به تعریف دو اصطلاح داریم که مجوز کسب و کار و مکان فعالیت این دو اصطلاح می‌ باشند. شما به عنوان اقدام اول نیاز است که مدارک مورد نیاز ثبت شرکت را به واحد مالیاتی بدهید و مدارک خود را در فرایند دریافت کد اقتصادی به اداره مالیاتی تحویل دهید.

اگر کد اقتصادی که به اخذ آن پرداخته اید، از نظر کارشناس واحد مالیاتی به مرحله تایید برسد و مدارک شما نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد و صحت آن صورت گیرد، آنگاه شما خواهید توانست شرکتتان را با کد اقتصادی خود ثبت نمایید.

نمونه کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی یک نوع کد می باشد که از ۱۲ رقم تشکیل شده است. افراد حقوقی یا حقیقی که در زمینه کسب و کار شروع به فعالیت می کنند، اقدام به اخذ این کد می نمایند تا بعد از آن کسب و کار خود را راه اندازی کنند و به ثبت شرکت خود بپردازند. بعد از آن در جهت آنکه فعالیت و عملکردشان مشخص باشد و زمینه فعالیت شرکتشان نیز تعیین شده باشد، باید در تمام فاکتورها و قرار دادها کد اقتصادی که اخذ کرده اند را زیر تمام فعالیت هایشان لحاظ کنند.

ثبت نام کد اقتصادی جدید

برای دریافت کد اقتصادی نیاز است که ابتدا برای انجام پیش ثبت نام به سایت https://tax.gov.ir مراجعه کنید و در این سامانه ثبت نام الکترونیکی برای اخذ کد اقتصادی خود اقدام کنید.
ابتدا باید تمامی اطلاعاتتان را به صورت کامل در هر مرحله وارد نمایید. دقت کنید که هر اشتباه ممکن است که شما را مجبور به ثبت نام مجدد نماید.

بعد از آن که تمامی اطلاعاتتان را تکمیل نمودید وارد مرحله بعد شوید تا جایی که کلید تایید نهایی دیده شده و بعد از آن به شما اطلاع داده می شود که چه مدارکی برای ثبت درخواستتان نیاز دارید و برای فراهم نمودن مدارک به شما یک هفته فرصت داده می شود.

در آخر برای شما یک رمز عبور و یک نام کاربری ارسال می شود تا شما به سامانه وارد شوید و تمامی اطلاعات خود را به صورت دقیق وارد کنید و درخواستتان را مجدداً ثبت نمایید در مرحله آخر نیز باید تمامی مدارک شما به اداره مالیات تحویل داده باشد و بعد از تایید تمام اطلاعاتتان کد اقتصادی به شما ارائه شود.

استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی

اگر شما به عنوان یک شخص حقوقی و یا یک شخص حقیقی قصد دریافت کد اقتصادی را داشته باشید، نیاز است که به اداره خدماتی و مالیاتی مراجعه کنید و در همان منطقه‌ ای که قصد ثبت شرکت دارید، برای دریافت کد اقتصادی خود اقدام نمایید و یک پرونده اقتصادی را تشکیل دهید.
چه افراد حقوقی و یا چه افراد حقیقی لازم است که این پرونده را تشکیل دهند تا برایشان این کد اخذ شود.

کد اقتصادی

فرآیند اخذ کد اقتصادی پیش از شهریور ماه سال ۱۳۹۹ بسیار مشکل و زمان‌ بر بود اما بعد از آن که بیماری کرونا بسیار بیشتر از قبل شیوع پیدا کرد، افراد تصمیم  گرفتند که برای اینکه روال سریع پیدا کند به صورت الکترونیکی تصمیم به دریافت کد اقتصادی نمایند ‌و کارهای خودشان را با سرعت بیشتری پیش ببرند.
در راستای این اقدام مرحله ۴۵ برای اخذ کد اقتصادی حذف شد و تنها شناسه ملی برای ثبت شرکت ها به عنوان همان کد اقتصادی شناخته شد.

استعلام شرکت برای این است که شما زمانی ممکن است به عنوان فردی در شرکتی سرمایه گذاری کنید و می خواهید که مطمئن شوید که فعالیت‌ های شرکت قانونی می باشد، به همین دلیل نیاز دارید که دریافت کد اقتصادی شرکت را چک نمایید تا مطمئن شوید که فعالیت شرکت بر مبنای اخذ کد اقتصادی بوده است یا شرکت اعتبار قانونی ندارد و فاقد فرآیند ثبت شرکت قانونی بوده است. برای این منظور شما باید به سامانه استعلام اقتصادی مراجعه کنید و اطمینان حاصل نمایید که آیا کد اقتصادی شرکت مورد نظر، با سامانه استعلام شرکت برابری می‌ کند یا متفاوت است.

آدرس سایتی که برای استعلام دریافت کد اقتصادی به آن نیازمند می باشید، www.intamedia.ir می باشد.
این سایت اعتبار بسیار بالایی دارد و با مراجعه به این سایت قادر خواهید بود که به استعلام کد اقتصادی شرکت مورد نظر خود بپردازید و از فعالیت های شرکت مورد نظر اطمینان کامل کسب نمایید.
استعلام کد اقتصادی در این سامانه الکترونیکی امور خدماتی و مالیاتی انجام می‌ شود و با مراجعه به این سایت می توانید برای کد اقتصادی شرکت مورد نظرتان استعلام دریافت کنید.

مشاوره دریافت کد اقتصادی

شما میتوانید جهت مشاوره کد اقتصادی  همچنین در زمینه های ثبت شرکت و ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888849 تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت ونک

برای دیدن آموزش های ثبتی بیشتر میتوانید به سایت سامانه ثبت شرکت مراجعه نمایید.

یک پاسخ

  1. بازتاب: روش و مر&#1...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *