ثبت برند تجاری یکی از اساسی ترین پیش نیاز ها برای هر فعالیتی تلقی می شود و من جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذار در تبلیغات و جذب مشتری برای توسعه و گسترش فعالیت مربوطه می باشد .
برند عبارت است از عناوین ، طرح ها ، علامات و از این قبیل موارد که عامل تمایز کالا و محصولات یا خدمات شما در مقابل سایرین است و ویژگی ها و امکانات یک کالا را در ذهن مشتری خاطر نشان می کند .

ثبت برند تجاری دارای مزایا متعددی می باشد که وجه تفاوت محصول یا خدمات شما با سایر برند ها یا رقبا است و سبب می شود شما بتوانید از علامت تجاری یا برند مربوطه در گستره ای خاص از محصولات به صورت انحصاری به فعالیت بپردازد .

ثبت برند تجاری دارای مراحل متعددی است که برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی به ثبت می رسند و از قوانین و ضوابط خاصی پیروی می کند که بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد .

به طور کلی ثبت برند اختیاری است لیکن در برخی موارد متقاضی ملزم به ثبت برند می باشد که من جمله آنها مواد غذایی ، لوازم آرایشی می باشد چراکه این گونه محصولات و کالا ها تاثیر مستقیم بر روی پوست و بدن انسان دارد .

در ثبت برند تجاری متقاضی باید مشخص نماید در چه طیفی از کالا ها و خدمات قصد فعالیت دارد ، چنانچه این محصولات در برند در یک طبقه بندی 45 تایی قرار می گیرند که طبقات 1 الی 34 مربوط به کالا ها و محصولات و طبقات 35 الی 45 مربوط به خدمات می باشد .

 

قوانین و شرایط ثبت برند

  • در انتخاب اسم برند باید توجه داشته باشید از الگو ، طرح ، کلماتی بکار گرفته شود که متناسب با محصول و کالا باشد و همچنین ساده و صریح باشد چنانچه که به راحتی در ذهن مشتری جای گیرد .
  • نام برند درخواستی نباید مشابه سایر برند های ثبت شده باشد در غیر این صورت امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت .
    چنانچه برند در حالتی که موجب به اشتباه افتادن و گمراهی مشتریان گردد ، قابلیت ثبت ندارد .
  • در انتخاب نام برند از اسماء خاص استفاده نمایید چنانچه امکان ثبت اسم های عام وجود ندارد .
  • بکار گیری از کلمات ، علائم و طرح هایی که بر خلاف موازین ، شئونات اسلامی ، عمومی و هنجار ها باشد نیز امکان ثبت ندارد .
  • ارقام و اعداد ، پرچم ها نیز امکان ثبت ندارند .
  • بکارگیری از نام ها ، عناوین و علامات دولتی و سازمانی فقط در صورتی امکان پذیر است که از ارگان مربوطه مجوز اتخاذ گردیده باشد .

مدارک ثبت برند تجاری

مدارک ثبت برند اشخاص تقریبا با یکدیگر یکسان می باشد مگر در مواردی که در این بخش به طور کامل و مجزا توضیح خواهیم داد .

مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی ( شخصی )

  • مدارک هویتی مالک یا مالکین ( شناسنامه و کارت ملی )
  • ارائه کارت بازرگانی و عضویت در صورتی که برند مربوطه لاتین باشد و ریشه فارسی نداشته باشد .
  • ارائه مجوز یا پروانه کسب در زمینه مربوطه
  • انتخاب طبقه کالا ها و خدمات مربوطه در برند

مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی ( شرکتی )

  • مدارک هویتی مالک یا مالکین ( شناسنامه و کارت ملی ) مدیرعامل
  • ارائه کارت بازرگانی و عضویت در صورتی که برند مربوطه لاتین باشد و ریشه فارسی نداشته باشد .
  • ارائه جواز تاسیس یا پروانه کسب در زمینه مربوطه
  • انتخاب طبقه کالا ها و خدمات مربوطه در برند
  • روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات هیئت مدیره

ثبت برند لاتین بدون اخذ کارت بازرگانی

توجه داشته باشید در صورتی که قصد ثبت برند لاتین داشته باشید و دارای ریشه فارسی نباشد ، شما ملزم به اخذ کارت خواهید بود ولی اگر کلمه مربوطه دارای ریشه فارسی باشد ، در این حالت باید تصویری طراحی شود که لاتین کلمه در ذیل فارسی آن قید شده باشد در حالی که سه برابر کوچکتر از آن نیز باشد .

 

مراحل ثبت برند تجاری

جهت ثبت برند تجاری بهتر است پیش از هر چیزی از متخصصان این حوزه راهنمایی دریافت کنید تا با آگاهی و اطلاعات کامل اقدام به ثبت برند مورد نظر تان نمایید .
چنانچه برای ثبت برند و مشاوره رایگان با کارشناسان متخصص موسسه ثبتی ونک در ارتباط باشید تا با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان ممکن کلیه امور ثبتی از جمله ثبت برند خود را به انجام برسانید .

در اولین گام باید برای انتخاب نام برند تان باید با دقت و علم کافی اقدام نمایید و در این مرحله باید تمامی قواعد و قوانین مربوط به انتخاب نام برند را در نظر داشته باشید تا علاوه بر بازدهی بیشتر ، نیاز به صرف هزینه برای درخواست مجدد اظهارنامه برند نباشید که در اینجا بیشتر به آن ها می پردازیم .

پس از آن که نام برند تان را انتخاب نمودید باید از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی استعلام بگیرید چرا در صورتی که مشابه برند در طبقه مورد نظر ثبت شده باشد ، برند شما به ثبت نخواهد رسید .
اگر از نام درخواستی برند اطمینان حاصل پیدا کردید ، باید با مراجعه به سامانه ثبت برند تجاری نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام نمایید .

در صورتی که در انجام مراحل ثبت برند تجاری از یک وکیل استفاده می نمایید ملزم به تکمیل اطلاعات و ارائه وکالتنامه وی نیز خواهید بود .

در این مرحله نوبت به دریافت اظهارنامه علامت تجاری می باشد که اظهارنامه و اطلاعات مربوطه توسط کارشناس مورد بررسی قرار می گیرد .
اگر نقصی در تکمیل اطلاعات و مدارک وجود نداشته باشد ، مورد تایید قرار می گیرد .

بعد از تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری ، نوبت به پرداخت هزینه آگهی تقاضا می رسد که اشخاص ثالث از تاریخ انتشار آگهی  30 روز فرصت دارند تا اگر برند درخواستی را مغایر برند خود بدانند اعتراض وارد نمایند که اگر اعتراضی وارد نشد نوبت به پرداخت حق الثبت و پس از آن روزنامه نوبت دوم می رسد .

در آخر روزنامه اول ، حق الثبت و روزنامه نوبت دوم یا همان روزنامه رسمی را به همراه اظهارنامه علامت تجاری و 10 نمونه از برند به اداره علامت تجاری مراجعه نمایید و با ارائه رسید مربوطه ، سند برند خود را دریافت نمایید .

 

مشاوره ثبت برند تجاری

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت برند تجاری و هزینه ثبت آن ، میتوانید با شماره 02188888849 تماس حاصل فرمایید و یا فرم استعلام را پر نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود.

همچنین میتوانید اخبار و آموزش های مارا در اینستاگرام ثبت ونک دنبال نمایید.