اخذ کد اقتصادی من جمله مهم ترین اقداماتی که شرکت ها و موسسات برای انجام فعالیت قانونی پس از ثبت باید صورت دهند .
اشخاص حقیقی و حقوقی پس از تشکیل پرونده مالیاتی و تعیین حوزه مربوطه کد اقتصادی دریافت می کنند که شناسه ای 12 رقمی است .
کد اقتصادی مزیت ها و قابلیت های متعددی را به شخصیت حقوقی یا حقیقی اضافه می کند و اخذ آن برای شرکت ها اجباری است چنانچه بیشتر توضیح خواهیم داد .
در این مطلب قصد داریم تا هر آنچه که باید در مورد اخذ کد اقتصادی من جمله مراحل ، مدارک ، مزایا و … به طور مفصل توضیح دهیم .
چنانچه جهت هر گونه سوال در مورد اخذ کد اقتصادی و مشاوره رایگان با کارشناسان موسسه ثبتی ونک می توانید از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید .
تمامی شرکت ها و موسسات پس از ثبت ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند چنانچه شرکت ها از زمان ثبت به مدت دو ماه فرصت دارند تا این کد را دریافت نمایند .
اخذ این کد که به عنوان یکی از پایه های بنیادین هر شخصیت حقوقی و تاجر هست ، پیش زمینه مورد نیاز جهت اخذ کارت بازرگانی را برای متقاضیان فراهم می آورد .
شرکت ها جهت ارائه گزارش های مالیاتی سالیانه خود و اخذ گواهی های مربوط به ارزش افزوده ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند .
سازمان امور مالیاتی جهت گسترش خدمات الکترونیک و سهولت امور اجرایی مالیاتی ، سامانه ای اینترنتی به آدرس www.e3.tax.gov.ir را ایجاد نمودند .
از طریق این سامانه این امکان برای شما فراهم شده است تا بتوانید کد اقتصادی اخذ نموده و مراحل پیش ثبت نام کد اقتصادی را صورت دهید تا پس از آن با مراجعه به سازمان امور مالیاتی حوزه ای که در آن قرار دارید ، اقدام به تشکیل پرونده فیزیکی و در انتها دریافت کد اقتصادی نمایید .
مزایای اخذ کد اقتصادی
همانطور که گفتیم اخذ کد اقتصادی یکی از لازمه های هر شخصیت حقیقی و حقوقی است که مزایا متعددی دارد و من جمله آن ها عبارتند از :
- امکان شرکت در مناقصات و مزایدات
- اخذ گواهی ارزش افزوده
- اخذ کارت بازرگانی
- من جمله موارد کاربردی در عقد قرارداد ها
- ارائه اظهارنامه های مالیاتی که از طریق این کد شناخته می شود .
مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی
- ارائه نامه فعالیت یا عدم فعالیت شخصیت حقوقی
- مدارک هویتی تمامی اعضاء هیئت مدیره ( شناسنامه و کارت ملی )
- ارائه اوراق شرکت که شرکت نامه ، تقاضانامه و اساسنامه برای شرکت ها با مسئولیت محدود و چنانچه برای شرکت های سهامی خاص اظهارنامه و اساسنامه الزامی است .
- دریافت و تکمیل فرم ها و دفترچه های مربوط به کد اقتصادی
- انجام پرداختی های مربوط به حق تمبر
چه کسانی ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند
- تمامی فعالیت ها در موضوع بند های یک ، دو و چهار قانون مالیات های مستقیم نیز باید کد اقتصادی اخذ نمایند .
در نظر داشته باشید تمامی جواز ها ، پروانه های کسب و … اخذ شده از اتاق صنایع و معادن ، اتحادیه ها ، اصناف ، نهاد ها و … مورد نظر این بند قانونی است . - تمامی اشخاص ( حقیقی و حقوقی ) که به امر تولید ، پخش انواع کالا ها و همچنین خدمات فعالیت دارند .
- اشخاص حقیقی در صورتی که جواز کسب یا پروانه بهره برداری دریافت کرده باشند و به اموری من جمله تولید ، توزیع یا ارائه خدمات مشغول هستند ملزم به اخذ این کد می باشند .
در چه مواردی نیازی به اخذ کد اقتصادی نیست
- اشخاص حقیقی که در زمینه هنر ، تئاتر و زیر مجموعه آن ها من جمله طراحی ، خطاطی و … اشتغال دارند .
- اشخاص حقیقی که به اموری مانند پیمانکاری فعالیت دارند و در آمد آن ها در طول یک سال کمتر از 5000000 میلیون تومان باشد نیازی به اخذ کد اقتصادی ندارند .
- مساجد و تکایا
مراحل اخذ کد اقتصادی
به طور کلی مراحل اخذ کد اقتصادی به دو قسمت تقسیم می گردد که عبارتند از مرحله تکمیل اطلاعات در سامانه و مرحله مراجعه حضوری و تشکیل پرونده .
در ابتدا پس از ورود به سامانه اینترنتی امور مالیاتی کشور باید پیش ثبت نام اینترنتی انجام دهید و اطلاعات درخواستی اولیه را تکمیل نمایید تا پس از آن برای متقاضی رمز کاربری و شناسه ارسال گردد .
پس از دریافت اطلاعات مربوط به نام کاربری و گذر واژه ، با مراجعه به پنل کاربری تمامی اطلاعات تکمیلی من جمله شعب و نمایندگی ، رشته فعالیتی ، مجوز ها و پروانه کسب و اطلاعات هویتی و … اعضاء هیئت مدیره و سهامداران در این قسمت عنوان می شود .
زمانی که تمامی اطلاعات مذکور در سامانه تکمیل گردید ، به صورت الکترونیک توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که نقصی در اطلاعات وجود نداشته باشد ، مورد تایید واقع خواهد شد .
در انتها با مراجعه به اداره مالیاتی حوزه مربوطه تان باید اقدام به تشکیل پرونده فیزیکی نمایید .
چنانچه پس از تایید موارد مذکور کد اقتصادی مربوطه صادر می گردد و پس از آن از طریق اطلاعات کاربری می توانید از خدمات بهره مند شوید .
لازم به ذکر است هر گونه ثبت تغییرات در شخصیت که من جمله آن تغییر آدرس ، تغییر اعضاء هیئت مدیره ( در شخصیت های حقوقی ) ، تغییر نام و … را باید پس از اخذ کد به مدت 2 ماه پس از ثبت تغییرات مربوطه در سامانه اعمال می گردد و یا از طریق ثبت نام جدیدی اقدام به ثبت این تغییرات نمایید .
نکات ضروری پس از اخذ کد اقتصادی
- نباید اجازه دهید اشخاص ثالث از کد اقتصادی شما استفاده نمایند در غیر این صورت مرتکب تخلف شده اند و مالیات ناشی از فعالیت شخص ثالث به صاحب کد اقتصادی تعلق خواهد گرفت .
- دریافت وجوه اضافه بر ارزش و قیمت واقعی کالا یا خدمت بر خلاف مقررات و قوانین عنوان شده است و با فرد متخلف برخورد خواهد شد .
- در نظر داشته باشید اشخاص باید به دستور العمل های مربوطه عمل کنند و کد اقتصادی را در معاملات خود درج کنند چنانچه عدم درج کد اقتصادی طرفین معامله ، خلاف مقررات است .
مشاوره اخذ کد اقتصادی
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ کد اقتصادی و هزینه ثبت آن ، میتوانید با شماره 02188888849 تماس حاصل فرمایید و یا فرم استعلام را پر نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود.
همچنین میتوانید اخبار و آموزش های ما را در اینستاگرام ثبت ونک دنبال نمایید.